STAD I FRAMTID     Text: Håkan Söderberg // Illustrationer: Arkitekthuset

Modernaste pendeltågsstationen invigs i Vega

När den nya stationen är klar ska cirka 4 200 människor kliva på tåget på stationen i Vega och cirka 23 000 personer passera stationen i båda riktningarna. Resan mellan Vega och Stockholms central beräknas bli cirka 25 minuter och till Handen och därmed Haninge centrum handlar det om fem minuter.

Den nya pendeltågsstationen i Vega blir navet i den snabbt växande stadsdelen. Det kommer att gå snabbt och smidigt att ta sig till och från Stockholm city. Den 5 maj tas det första spadtaget.

En spännande framtid väntar de boende i den nya och expanderande stadsdelen Vega. Det är sannerligen inte varje dag som en ny pendeltågstation ser dagens ljus. Senast det hände var 2006, då Årstaberg mellan Södra station och Älvsjö invigdes –  nära nio år sedan.

 

Och nu är turen kommen till Vega.

 

De flesta stationer i pendeltågsnätet är av betydligt äldre datum än den som nu ska byggas.

 

Finns det något som är annorlunda när man bygger nytt idag?

– Vi har varit noga med att det ska finna ett bra samarbete med övrig trafik och det ska vara lätt att ta sig fram också för cyklister och gående. Tillgängligheten, att man ser helheten är nog en fördel, säger Eva Lexén, vice projektledare från Trafikverket, ansvariga för bygget i nära samarbete med Haninge kommun och SL.

 

Även Fredrik Landstorp på SL pekar på den ökade tillgängligheten som en viktig faktor. Busstorget finns utanför entrén, dubbla rulltrappor, bekväma anslutningar för gående och cyklister med cykelparkering nära entrén, 200 parkeringsplatser och bra p-platser för funktionshindrade nära stationen.

 

– Vi har fokus på att underlätta för bussar, cyklister och gående. Många gamla stationer, som exempelvis Huddinge, innebär ofta att det är trappor, tunnlar och en krånglig väg fram för resenärerna, säger han.

 

Tidplanen håller än så länge, första spadtaget tas enligt plan.

 

Ett litet orosmoln finns dock, det handlar om grundläggningen.

 

– Det finns mycket lera, grundvattnet är högt här och det gäller hela området. Det påverkar stabilitetsförhållandena så det krävs en stadig grundläggning, möjligen kan det påverka tidplanen, säger Eva Lexén.

 

I januari 2019 ska stationen vara färdigbyggd om allt går som det ska. Då kommer cirka 4 200 människor att kliva på tåget på stationen Vega och cirka 23 000 personer passera stationen i båda riktningarna. Resan mellan Vega och Stockholms central beräknas bli cirka 25 minuter och till Handen och därmed Haninge centrum handlar det om fem minuter.

 

Vega är upptagningsområde men det kommer också att gå matarbusssar från Kolartorp, Kvarntorp, Norrby och Norrby gärde. Buss­förbindelser kommer även att finnas mot Skogås, Farsta och Haninge Centrum.

 

I Trafikverkets uppdrag ingår också att anlägga en ny trafikplats. Trafikplats Vega blir en ny anslutning till väg 73, där trafiken kan slussas ut till motorvägen. På så sätt ökar också, enligt planerna, tillgängligheten och trafiksäkerheten för gående och cyklister.

 

Klockan 11.00 tisdagen den 5 maj i Vega är den exakta tidpunkten då det symboliska första spadtaget ska tas.

 

Mehmet Kaplan (MP), bostads-, stadsutvecklings- och it-minister i Sverige finns på plats med spaden i den ena handen och ett invigningstal i den andra.

 

Även Trafikverkets regiondirektör Helena Sundberg, kommunstyrelsens ordförande i Haninge Meeri Wasberg (S), ordförande i Haninge trafiklandstingsråd Kristoffer Tam­son (M) och projektledaren Gunnar Hammar kommer att tala.

 

Ytterligare ett 100-tal inbjudna gäster kommer att möta upp i Vega för starskottet.

 

– Vi hoppas att allmänheten också kommer att finnas representerade vid det första spadtaget, säger Eva Lexén från Trafikverket.

Arkitekttankar kring pendeltågsstationen.